TRNDNCY | e-mail marketing & marketing automation | Rapportering & analyse
De e-mail campagne is de deur uit en de cijfers lopen binnen. Met een goede analyse van de resultaten en een geavanceerde rapportering verfijnen wij uw e-mail strategie. Zo bereikt u hogere rendementen.
e-mail,e-mailmarketing,email,emailmarketing,automation,marketing,digital,full-service,agency,agentschap,bureau,digitaal,digital,belgisch,belgië,belgium,vlaams,vlaanderen,gent,brussel,antwerpen,campagne,campaign,e-mailing,emailing,nieuwsbrief,newsletter,customer,journey,drip,Ram,Broekaert
1286
page-template-default,page,page-id-1286,page-child,parent-pageid-783,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 

Rapportering & analyse

Analyse van de resultaten uit e-mail marketing

De e-mail campagne is de deur uit en de cijfers lopen binnen. Met een goede analyse van de resultaten en een geavanceerde rapportering verfijnen wij uw e-mail strategie. Zo bereikt u hogere rendementen.

TRNDNCY | e-mail marketing & automation

Succes meten met krachtige e-mail analytics

De belangrijkste metrics van de analyse zijn open rate (OR), click-through rate (CTR), conversion rate (CR) & bounce rate (BR).

Open rate

De open rate of ratio van een mailing is de verhouding van het aantal geopende mails ten opzichte van het aantal verstuurde mails. Dit percentage geeft aan hoeveel ontvangers uw boodschap daadwerkelijk gezien hebben. Afhankelijk van het type boodschap, het aantal ontvangers, de doelgroep(en), het moment van versturen (en andere factoren) varieert de open rate gemiddeld tussen de 20% en de 40%. Bij e-mail automation-campagnes kan de OR oplopen tot wel 80 à 90%. Vandaar het belang van de juiste boodschap, op het juiste moment naar de juiste persoon!

Click-through rate

De click-through rate of klik ratio is de verhouding tussen het aantal ontvangers die klikken in een mail ten opzichte van het aantal geopende mails, of anders gezegd het percentage clicks/impressies.

De click-through rate geldt als een indicatie van de doeltreffendheid van de campagne. Een lage CTR betekent o.m. dat de call-to-action onvoldoende opvalt of onvoldoende verleidt tot doorklikken, of dat de boodschap van de e-mail onvoldoende aansluit bij de doelgroep van de campagne.

Conversation rate

De conversion rate of het conversiepercentage is het percentage van succesvolle conversies (aankoop, deelname aan de wedstrijd, afdrukken van de eCoupon, etc.) ten opzichte van het aantal clicks. Deze ratio is enkel van toepassing voor specifieke e-mailing campagnes, gekoppeld aan bv. een actie op een eCommerce site, een Facebook campagne of een actiewebsite.

Bounce rate

Eén van de belangrijkste metrics van een e-mailing campagne is de bounce rate: het aantal bounces ten opzichte van het aantal ontvangers. De bounce rate biedt u een indicatie van hoe gezond uw e-mailbestand is. Een bounce wil namelijk zeggen dat de e-mail niet aangekomen is in de inbox van de ontvanger. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk bv. aan een e-mailadres dat niet meer bestaat, een volle inbox of een fout in het e-mailadres. Een gezonde opt-in lijst heeft een gemiddelde bounce rate van 2 à 3%.

rapportering-02

Wanneer is het resultaat goed?

De vraag van 1 miljoen… Het antwoord hierop is helaas vrij saai: dat is voor elke campagne, elk bedrijf, elke product anders. Het is zelfs per type e-mailing anders. Vergelijk bv. een bericht over een prijswijziging van een abonnement met een e-mail waarin een eCoupon voor een gratis product wordt aangeboden. Deze laatste zal ongetwijfeld veel beter scoren voor zowel de OR als de CTR.

Het is daarom van belang om intern een eigen benchmark voor e-mailing campagnes op te starten, zodat de juiste KPIs met elkaar vergeleken kunnen worden. Hierdoor kan u direct kan vaststellen wanneer een resultaat boven of onder het gemiddelde zit.

Geavanceerde rapportering

TRNDNCY kan u helpen om via analyse van de metrics de ROI van uw e-mail campagnes te verbeteren. Wat kan u verwachten van onze geavanceerde rapportering?

Analyse van eerder gedefinieerde KPIs

Analyse en synthese van de belangrijkste metrics van elke individuele campagne: open rate (OR), click-through rate (CTR), conversion rate (CR) & bounce rate (BR)

Inzicht in het lange termijn gedrag van de doelgroepen, zowel voor de volledige mailing lijst als per segment

Herkennen van signalen van gedragsveranderingen bij de doelgroepen en het zoeken naar adequate oplossingen. Is de content wel relevant? Is de frequentie niet te hoog? Is het aanbod op maat van onze doelgroep(en)? Zijn de interesses van onze doelgroep(en) verschoven?

Analyse van de inactieve ontvangers van de mailinglijst, met als mogelijk doel het opstarten van een specifieke reactiveringscampagne

Inzicht in welk type mail & welke content het best werkt bij uw doelgroepen

Analyse van de resultaten ten opzichte van uw benchmark(s)

TRNDNCY | e-mail marketing & automation
TRNDNCY | e-mail marketing & automation

Impact op uw social media kanalen

U kan elk van uw uitgestuurde e-mail voorzien van social sharing buttons, zodat uw ontvangers deze mail kunnen delen in hun netwerk: via Facebook, Twitter, LinkedIn, of via het klassiek systeem van “forward to a friend”.

Indien uw e-mailmarketing software over geïntegreerde social media rapporteringstools beschikt, weet u precies hoe uw campagnes door uw doelgroep worden gedeeld op sociale media. De analytics laten u zien wie uw mail deelt en hoeveel & welke reacties hierop worden gepost op Facebook, Twitter, LinkedIn en andere.

Contacteer TRNDNCY om te brainstormen over de rol van e-mail marketing & automation in uw organisatie of voor uw merk.